Nyheter

Laddlösningar för en ren framtid

Text: Joaquín Masana Mollö-Christiansen, regionchef södra Europa, Elecq

Elektromobilitet och förnybara energikällor är viktiga komponenter i energiomställningen. Att förstå den fulla potentialen av elektromobilitet och skapa en hållbar framtid med modern laddningsinfrastruktur är grundläggande. Detta ska inte bara möta den växande efterfrågan på laddningsmöjligheter, utan också vara smart och effektivt.

Två nyckelteknologier spelar en avgörande roll här: noll granularitet och fordon-till-nät (V2G).

Noll granularitet: optimal användning av dyrbar energi

Moderna laddstationer har ofta en modulär design: de består av kraftmoduler på t.ex. 25 kW, styrningsmoduler och distributionsmoduler. En laddstation kan vanligtvis försörja två fordon samtidigt, den tillgängliga kraften fördelas därefter. I konventionella laddstationer sker överföringen endast i större steg, motsvarande de installerade effektmodulerna. Om ett av fordonen nästan är fulladdat kommer det bara kunna ta upp mindre energi än vad som tilldelas från laddstationen. Detta leder till ineffektivitet, eftersom energin inte utnyttjas fullt ut eller fördelas ineffektivt – skillnaden går förlorad. Däremot kan laddstationer med så kallad nollgranularitet göra så att varje enskild kilowatt används optimalt och ser till att energin överförs till de anslutna laddpunkterna efter behov. Noll-granularitetshårdvara kan fördela energi över två elfordon utan förlust av granularitet. I kombination med dynamisk lasthantering, som kan anpassa effekten till de olika laddningspunkterna och anslutna fordon även när laddning pågår, uppnår laddningsinfrastrukturoperatörer maximal effektivitet. Om ett av fordonen redan är nära sin kapacitetsgräns, fördelar lasthanteringssystemet mer kraft till de andra fordonen. Detta säkerställer att den tillgängliga kraften utnyttjas fullt ut.

V2G: elfordon som mobil energilagring

Optimerad användning av tillgänglig ström är en utmaning, särskilt när det gäller förnybar energi. Förnybara energikällor som vind eller sol genererar elektricitet ojämnt, vilket kan leda till toppar och fluktuationer i elnätet.
Även här kan e-mobilitet hjälpa: fordon-till-nät-teknik avser returen från fordonsbatteriet via laddstationen tillbaka in i nätet. I denna dubbelriktade laddningsprocess fungerar laddstationen som ett gränssnitt mellan fordonet och nätet. Tack vare det inbyggda batteriet fungerar fordonet som en mobil energilagringsenhet. EV-ägare kan använda sin bil som en nödströmkälla i händelse av ett strömavbrott och även gynnas ekonomiskt. De laddar sitt fordon när elkostnaderna är låga och återför energi till nätet vid topptider då efterfrågan på el och priserna är höga. Fordonet blir därmed en ytterligare inkomstkälla.
V2G har också en positiv inverkan på stabiliteten i elnätet. Integreringen av förnybara energikällor orsakar ofta fluktuationer i frekvens och spänning. Användningen av elfordon som mobila energilagringsenheter balanserar ut dessa fluktuationer på lokal nivå.


Investera i infrastruktur nu

Det är fortfarande lång väg kvar att gå innan laddningsinfrastruktur med nollgranularitet och V2G blir nationell standard. Det finns ännu endast ett fåtal leverantörer som kan implementera nollgranularitet i sina laddningspunkter än så och tekniken kan inte installeras i efterhand. Därför är det klokt att investera i leverantörer som införlivar denna teknik i sin infrastruktur.

Även om V2G för närvarande står inför utmaningar går innovationen snabbt i branschen. Många fordon och laddningspunkter kräver fortfarande uppgraderingar för dubbelriktad laddning och branschövergripande standarder är fortfarande under utveckling. Regeringar förfinar aktivt reglerna för att stötta ett brett tillämpande av V2G. Att distribuera el effektivt och snabbt mellan fordon och elnät, ett intelligent energiledningssystem behövs för att säkerställa säker nätdrift.

Integreringen av nollgranularitet och V2G i laddningsinfrastrukturen är avgörande för en framgångsrik energiövergång. Det möjliggör effektivare energianvändning, stabiliserar elnätet och öppnar för nya möjligheter till kostnadsbesparingar och generering av intäkter – och ökar därmed acceptansen bland befolkningen. Europa måste därför fortsätta att investera i sina nätverk och smart infrastruktur nu för att möta V2G-krav och undvika utgifter för framtida uppgraderingar, till exempel av laddinfrastrukturen. Först då kan den verkliga potentialen för elektrisk mobilitet utnyttjas fullt ut och skapa en ren framtid.

Joaquín Masana Mollö-Christensen är regionchef för södra europa på Elecq, ett teknikföretag som siktar på att bli världens ledande leverantör av smarta laddningslösningar. Företagets uppdrag är ”Mission to Zero-emission”. Den erbjuder för närvarande AC-laddare (Elecq Home, Elecq Biz) och DC-laddare (Station 60, Dispenser 200, Dispenser 400, Dispenser 600, Power Center 300) samt relaterade tillbehör. Elecqs laddningsprodukter är helt egenutvecklade, med kärnteknologierna kvar i huset. Mindre än ett år efter grundandet har företaget registrerat över 30 patent, varav 15 internationella patent. Elecq driver ett forsknings- och utvecklingscenter i Shenzhen och ett innovativt laboratorium för smarta laddare. Företaget har även produktionsanläggningar i Huizhou, Kina och Vietnam, samt testcenter i Shenzhen och Nederländerna. Man planerar att öppna ett testcenter i Kalifornien, USA.

www.elecq.com