Se tidigare inlägg här: /Sverigedemokraterna/ www.dagensinfrastruktur.se & 2030-Sekretariatet/ www.dagensinfrastruktur.se
Text: Thomas Morell (SD), Vice ordförande Trafikutskottet, Riksdagsledamot
Det är en lustig ordning att å ena sidan i en debattartikel påstå att Sverigedemokraterna bidrar till ytterligare osäkerhet gällande framtiden för omställningen av transportsektorn, men å andra sidan önska en dialog skickad via mail. Det centrala är inte tågordningen – inbjudan till dialog med 2030-sekretariatet accepteras. Jag ser det dock som viktigt att bemöta Mattias Goldmanns replik.
Låt mig börja med;
1. Föregångslandspolitiken. Här har Sverigedemokraterna varit tydliga under lång tid – det ligger inget egenvärde i att vara först, det visar många studier kring just teorierna kring ”early adopters”. Här delar vi inte Mattias uppfattning.
2. Fokusera på befintliga fordon. Det är precis det som är idéen med vår programförklaring. Vi ser dock till skillnad från Goldmann att experimentet med reduktionsplikten visade på det ohållbara i att Sverige dammsög världsmarknaden på biodrivmedel.
3. Göra det fossilfria mer konkurrenskraftigt. Vi ser inte att skattebetalarnas pengar ska gå till subventioner.
4. Gynna fossilfri bredd för tunga transporter. Här ger Goldmann oss rätt ”Morell har rätt i att biogas och biodiesel är bättre för vissa typer av tunga transporter.”. Elektrifiering bör inte vara det primära alternativet för tunga fordon och maskiner.
5. Stötta elbilarna. Vi har helt enkelt olika uppfattningar om vad detta innebär. Vi ser det som rimligt att staten bidrar till att bygga ut laddinfrastrukturen – inte subventionera välbeställdas köp av eldrivna SUV:ar.
Avslutningsvis vill jag understryka vår utgångspunkt att vi samtalar med alla och att jag ser fram emot en dialog med 2030-sekretariatet.
Bild: Thomas