Rapporten Commerce of Tomorrow, Today, som tagits fram av Visa i samarbete med framtidsforskningsinstitutet IFTF, undersöker tänkbara scenarior för framtidens shopping, både från handelssektorns och konsumenternas perspektiv.
Bland de frågor rapporten tar upp finns hur mer kraftfulla och autonoma AI-baserade lösningar – det som benämns ”agentisk AI” – kommer att förändra köpbeteenden.
”Vi ser början av ett stort skifte; istället för att vi anpassar oss till tekniken, lär sig nya AI-system att anpassa sig till oss. Dessa system, även om de är i en tidig fas, kan förstå och samarbeta med människor på ett mer naturligt sätt än tidigare”, skriver rapportförfattarna.
Rapporten lyfter fram en sannolik utveckling mot att personliga AI-assistenter kan kommunicera direkt med AI-tjänster från banker och andra tjänsteleverantörer och hantera transaktioner utifrån ramar och önskemål som användaren satt.
Ett exempel på ett användningsfall är en person vars (uppkopplade) bil börjar få problem. Med teknik som redan är praktiskt möjlig idag kan bilägarens AI-assistent inte bara uppmärksamma problemet utifrån fordonets data, utan även förhandla med olika reparatörer för att få fram bästa pris och snabbast service, beställa en hyrbil under reparationstiden, baserat på bilägarens budget och prioriteringar.
”Konsumenter kommer att ha tillgång till sofistikerade AI-rådgivare för budgetering, investeringsbeslut och ekonomisk planering – som att ha en personlig finansiell rådgivare tillgänglig dygnet runt”, skriver rapportförfattarna.
För att denna framtidsvision ska förverkligas måste leverantörer hantera ökade krav på skydds- och säkerhetsåtgärder för att trygga både konsumenter och handlare från cyberhot. Tillit kommer att vara en omistlig tillgång i det nya handelslandskapet.
Den 30 april håller Visa ett lanseringsevent i San Francisco där man planerar att visa upp AI-baserade lösningar för att driva utvecklingen mot framtidens handel. Då släpps också de sista delarna av rapporten.
Bild: Gerd Altmann