Under 2024 omkom 213 personer i olyckor på vägarna, enligt Trafas officiella statistik. Det är färre än både år 2023 (229 personer omkom) och år 2022 (227 personer). Utvecklingen över tid går åt rätt håll – men samtidigt för långsamt för att nå de uppsatta etappmålen för 2030.
Den viktigaste grundpelaren i Nollvisionen är att det ska finnas en balans mellan hastigheten på vägar och gator samt det skydd mot personskador som infrastrukturen, fordonen och personlig skyddsutrustning i kombination ger.
– Vi kan öka trafiksäkerheten genom att investera i säkrare infrastruktur eller anpassa hastigheterna så att de överensstämmer med det skydd mot personskador som systemet ger. Trafikverket har ett antal indikatorer för att följa utvecklingen; vi ser med oro på att flera av måtten inte uppfylls tillräckligt snabbt. Det gäller omfattningen av våra insatser för att bygga säkra statliga vägar och att anpassa hastighetsgränserna på statliga vägar, säger Per Hurtig, utredningsledare trafiksäkerhet på Trafikverket.
Trafiksäkerhet är ett gemensamt ansvar
En annan grundpelare i Nollvisionen är det delade ansvaret för trafiksäkerheten mellan systemutformarna och trafikanterna. Här behöver exempelvis arbetsgivare ta ett större ansvar för trafiksäkerheten för de vägtransporter som de skapar; ett sådant ansvar ingår tydligt i arbetsmiljölagstiftningen. Ett flertal studier (bl.a. Folksam, AEG) pekar på att minst en tredjedel av dödsfallen i trafiken är relaterade till resor i arbetet och därmed möjliga för en arbetsgivare att påverka.
– Arbetsgivaransvaret för att förhindra personskador gäller även ute i trafiken så därför behövs en betydligt bättre systematik och uppföljning av åtgärder, säger Per Hurtig, utredningsledare trafiksäkerhet
Allvarligt skadade ökar
Dessvärre har antalet allvarligt skadade ökat och vi ser en tydlig ökning av allvarligt skadade cyklister. Det förklaras till stor del av att olyckor med elsparkcyklar blivit vanligare. Fallolyckor bland fotgängare är nu den vanligaste orsaken till allvarliga skador i vägtransportområdet. En förklaring är ett bristande vinterunderhåll och ojämna gångvägar. Det gäller främst i tätorter men förekommer samtidigt både på kommunernas och på Trafikverkets vägar och gator. Fysisk aktivitet som gång och cykling är bra både för folkhälsan och miljön, men innebär samtidigt utmaningar för att utforma en stadsmiljö som passa alla trafikanter.
Medelhastigheten sänks
Även om det är en lång väg kvar till målet om 80 procents hastighetsefterlevnad så är det ändå mycket glädjande att medelhastigheten minskat under de senaste sju åren, och att det fortsatt i samma takt under 2024.