Utlandsavtalet har tecknats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund, som ingår i Transportföretagen, och Svenska Transportarbetareförbundet. Det omfattar omkring 65 åkeriföretag och omkring 150 anställda som kör gränsöverskridande godstrafik utanför Norden.
Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år.
– Kostnadsökningarna kommer att bli krävande för många transportföretag. Utlandsavtalet gäller för åkerier som kör gods till och från utlandet och som därmed är utsatta för en större internationell konkurrens. Men genom att hela den svenska arbetsmarknaden håller det märke som industrin förhandlat fram, värnar vi den svenska lönemodellen, säger Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Nyheter i årets överenskommelse är att deltidspension införs och att arbetsgivaren bekostar läkarintyg vart femte år för arbetstagare som behöver förlänga tung behörighet hos Transportstyrelsen.
– Delpension har varit en viktig fråga för vår motpart, liksom att arbetsgivaren ska bekosta läkarintyg. Vi har räknat av alla kostnadsökningar i villkoren från lönehöjningarna, så att avtalet håller sig inom märkets kostnadsram, avslutar Annika Nordin.