Nyheter

Vossloh Rolling Stock GmbH Northrails första nya DE 18 anländer till Sverige för dynamiska testkörningar

Vossloh Rolling Stock har levererat det första av Northrails nya DE 18-lok till Sverige där det kommer att genomgå dynamiska testkörningar för att erhålla homologering och godkännande för Sverige och senare även för Norge. Loket, som är utrustat med den senaste Steg V-motortekniken, anlände till Sverige den 12 april 2025 och markerar starten på en bredare etablering av Northrail på den svenska marknaden.

Northrail har beställt totalt tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock, med en option på ytterligare tio. DE 18 är ett kraftfullt dieselelektriskt lok med mitthytt för tung rangering och linjetrafik. Lokomotivtypen är konstruerad för att möta framtidens behov inom godstransporter – med hög prestanda, bränsleeffektiv drift och kraftigt minskade utsläpp. DE 18 är certifierat för att köras på förnybart HVO-bränsle, vilket möjliggör en minskning av koldioxidutsläppen med upp till 90% jämfört med konventionella diesellok.

– Vi ser en tydlig efterfrågan på starka, moderna lok med låga utsläpp i Sverige. Med DE 18 kan vi erbjuda en framtidssäkrad lösning som kombinerar kraft, flexibilitet och hållbarhet, säger Michael Trentzsch, Chief Investment Officer och Chief Commercial Officer på Northrail AG.

Det nu levererade loket kommer att genomgå teknisk anpassning för den svenska marknaden, inklusive installation av det europeiska signalsystemet ETCS samt det lokala svenska tågkontrollsystemet ATC-2. De första dynamiska testerna kommer att genomföras under 2025 och det första J5-godkännandet förväntas i början av 2026.

Henrik M. Egeter, talesperson för styrelsen i Vossloh Rolling Stock, tillägger:

– Vi är glada över att kunna stödja vår långvariga kund Northrail och den skandinaviska järnvägsindustrin med hållbara och effektiva lösningar. Det är därför vi utrustar loket DE 18 med ett klimatvänligt prestandapaket som ger stark dragkraft och pålitlig användarvänlighet.

Northrail ser Sverige som en långsiktig marknad. Loket DE 18 är byggt för att kunna användas både i Sverige och Norge. Det är lämpligt för växling och, som ett av de starkaste mitthyttsloken i Europa, även för godstrafik på huvudlinjer.