Varje dygn gjordes 5 941 pendlarturer med bil över Øresundsbron under årets första kvartal – en ökning med 12,6 procent jämfört med samma period 2024. Øresundsbro Konsortiet redovisar ett resultat på 331 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är 33 miljoner DKK mer än det första kvartalet förra året.
– Pendlingen har ökat markant kvartal efter kvartal, och tendensen fortsätter trots att förra året också inleddes starkt. Att se pendlingens tillväxt på 12,6 procent under vårt jubileumsår är extra glädjande och visar på ett starkt utbyte mellan länderna, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.
Mer än hälften av alla pendlarpassager med bil görs med periodkortet ØresundPENDLARE+, vilket erbjuder obegränsat resande över bron till ett fast pris.
I genomsnitt gjordes 17 635 vägpassager dagligen under årets första tre månader, vilket är en ökning med 4,3 procent jämfört med samma period förra året.
Utvecklingen för godstrafiken och pendlingen påverkas positivt av att det första kvartalet inte inkluderar påskhelgen i år. Däremot steg fritidstrafiken med rabattavtalet ØresundGO med 0,9 procent under årets första kvartal jämfört med samma period i fjol, trots att påskveckan – som gynnar fritidsresandet – infaller i det andra kvartalet i år.
Lastbilstrafiken fortsatte den uppgång som tog fart under förra året. Jämfört med det första kvartalet i fjol steg lastbilstrafiken med 3,9 procent.
Vägintäkterna steg med 16 miljoner DKK till 351 miljoner DKK under de första tre månaderna jämfört med samma period i fjol. Samtidigt minskade räntekostnaderna med 21 miljoner DKK tack vare minskad skuld och lägre räntor. Driftkostnaderna ökade från 63 till 65 miljoner DKK.
– Vår ekonomi är i god balans och bedömningen är fortsatt att Øresundsbro Konsortiets helårsresultat före värdejustering förväntas hamna i intervallet 1 500-1 600 miljoner DKK, avslutar Linus Eriksson.
Andelen eldrivna bilar ökade från 11,7 procent i januari-mars 2024 till 16,5 procent samma period i år. Totalt passerade cirka 260 000 elbilar under det första kvartalet, vilket kan jämföras med 180 000 elbilar under samma period 2024.
Bild: Daniel Karlsson