Idag presenterar Trafikanalys en delredovisning i det fleråriga uppdraget att granska och följa upp Trafikverkets arbete med kostnadskontroll inom ramen för den nationella planen för transportinfrastruktur. Redovisningen innehåller åtta förslag till regeringen och Trafikverket för att förbättra transparensen och kvaliteten i de beslutsunderlag som tas fram, och för att utveckla lärandet och styrningen i verksamheten.
– Vi ser att många av de strukturella utmaningar som vi har identifierat vid tidigare granskningar kvarstår, även om flera utvecklingsinsatser pågår. I årets rapport presenterar vi därför flera förslag som kan bidra till bättre underlag och ökad transparens i den statliga infrastrukturplaneringen, säger Mattias Viklund, generaldirektör för Trafikanalys.
Förslag till regeringen
Inför en extern granskning av beslutsunderlag för de största investeringsobjekten innan de inkluderas i nationell plan.
Uppdra åt Trafikverket att synliggöra livscykelkostnader (LCC) i samband med förslag till byggstarter.
Följ upp Trafikverkets utvecklingsarbete för att förbättra kvaliteten i beslutsunderlagen för drift och underhåll.Utveckla uppföljningen av pågående namngivna investeringar i årsredovisningen.
Följ upp Trafikverkets utvecklingsarbete för att systematiskt beakta LCC-hänsyn i planering, styrning och uppföljning.
Förslag till Trafikverket
Säkerställ att samhällsekonomiska analyser görs av alternativa åtgärder i samband med att projekt omprövas.
Utveckla efterkalkylerna som ett verktyg för att förstå och analysera kostnadsförändringar och påverkbara orsaker.
Följ upp utvecklingen av system för informationshantering ur ett kostnadskontrollperspektiv.
Trafikanalys understryker att ett långsiktigt och konsekvent arbete är avgörande för att uppnå verkliga förbättringar i verksamheten.
Trafikanalys uppdrag pågår till 2028 och delredovisas i april varje år. Årets delredovisning bygger på fördjupade analyser av bland annat investeringar i nationell plan, underlag för beslut om vidmakthållande, samt Trafikverkets uppföljningsrutiner och arbete med livscykelkostnader.
Läs hela redovisningen på Trafikanalys webbplats.
Bild: Vilius Kukanauskas