E-sport har gått från att inte ha existerat överhuvudtaget till att bli en av världens mest populära åskådarsport på bara några år. Utvecklingen har gått i raketfart och än finns det inget stopp på denna enorma framgångssaga.
E-sport, som är ett samlingsnamn för tävlingsinriktad gaming, har utvecklats till att bli en etablerad sport med flera olika populära grenar.
E-sportens långa historia
E-sporten som vi ser i dagsläget är ett resultat av en lång historia av tävlingsinriktat spelande. Ser man förbi begreppet e-sport och i stället kollar på tävlingsinriktat tv-/datorspelande så ser man hur historien började redan 1972. Det var nämligen då Pong, det första tv-spelet, släpptes.
Sedan dess har det varit en ständig utveckling och tävlingsinriktad gaming har blivit mer och mer populärt för varje år. Har man prenumererat på Dagens Infrastruktur så är det inget man kan ha missat. Även fast tävlingsinriktat spelande fanns redan 1972 så var det först i slutet av 1990-talet som begreppet e-sport föddes. Det var i Sydkorea och med den infrastruktur som byggdes kring spelet Starcraft: Brood War som e-sporten etablerade sig och blev ett begrepp överhuvudtaget.
Sedan dess har det utvecklats i raketfart, och e-sport är numera större än någonsin tidigare. Spel som Fortnite, Counter-Strike: Global Offensive och Dota 2 drar i skrivande stund mångmiljonspublik och spelas av flera miljoner dagligen. Numera är det inte konstigare att en ungdom satsar på att bli CS:GO-proffs än att satsa på att bli proffs på fotboll eller någon annan traditionell sport.
Stort inflytande på gaming-industrin
Att e-sport och gaming går hand i hand behöver knappast nämnas. I takt med att gaming blivit större så har även e-sport blivit det, och vice versa. Så kommer det med största sannolikhet också fortsätta, och allt fler spelproducenter väljer att göra spel med fokus på att föda en helt ny e-sport. I och med att e-sport är ett begrepp som kan involvera alla former av spel så är det många som vill ta sig in på marknaden, både genom spel som är traditionellt e-sport-kompatibla och med spel som vi tidigare inte sett som e-sport. Utvecklingen styrs mot en gamingvärld som är mer tävlingsinriktad än tidigare, och allt fler spel har åtminstone något element av e-sport i sig.
Kollar man dessutom på gaming i ett perspektiv där man inkluderar iGaming så kan man se hur esports betting är större än vadslagning på många andra sporter. Nuförtiden kan man inte bara spela på resultat, utan man kan spela på allt mellan vem som dödar den första draken i en League of Legends-match till vem som kostar flest granater i en CS:GO-turnering. E-sporten har alltså producerat en helt ny form av bettingmarknad, vilket inte många hade kunnat förutspå för bara några år sedan.
Inflytelserika profiler och stjärnor
I takt med att e-sporten vuxit så har allt fler stora profiler och stjärnor profilerats. Unga spelare som var med under e-sportens linda, som HeatoN och Boxer, är i dagsläget stora profiler som har inflytande långt utanför den arena där de först fick sin status. HeatoN var inte ens tjugo år när han först gjorde sig ett namn på den globala Counter-Strike-scenen. Nu är han närmare fyrtio och har hundratusentals följare och är ansiktet utåt för en hel generation.
Organisation och struktur har förändrats
Jämför man den organisation och struktur som finns kring e-sporten i dagsläget med hur det såg ut för bara tjugo år sedan är det som natt och dag. Förr föddes de allra flesta e-sporter organiskt genom lokala turneringar med låga prissummor, och numera styrs många e-sporter av spelutvecklarna själva med miljontals kronor i potten. I takt med att de ekonomiska incitamenten blivit allt större så har även organisationen och strukturen tvingats utvecklas. Det hade inte varit hållbart att driva turneringar och matcher på det sätt som man gjorde förr.
Detta är en utveckling som delar e-sportälskarna. Många saknar den organiska och mindre seriösa strukturen som fanns kring e-sport förr i tiden. I dag är det mer professionellt och mycket sköts precis som vid traditionella etablerade sporter.
Framtiden för e-sport – kommande utmaningar och utvecklingsområden
Att e-sport växer och blir mer och mer likt traditionell sport kommer förstås med vissa utmaningar. Under senare år har det varit stora diskussioner kring fusk och matchfixning, vilket visat sig vara en svår nöt att knäcka. Ju mer pengar som kommer in i e-sporten desto mer närvarande blir dessa problem och behovet att lösa dem större.
Om e-sporten följer den utvecklingskurva som vi sett de senaste åren så kan vi räkna med att allt fler aktörer börjar ge sig in i branschen, och utvecklingen kommer bli ännu mer dramatisk. Hur det kommer utveckla sig får framtiden utvisa.