Västra Götalandsregionen ska utreda hur man kan förtydliga krav på goda anställningsvillkor för förarna inom kollektivtrafiken.
– Det blir allt svårare att få tag i buss- och spårvagnsförare. Finns det inga förare så kan vi varken bygga ut eller förbättra kollektivtrafiken, därför lägger vi stort fokus på kompetensförsörjningen nu, säger Louise Jeppsson (V), ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden (IKN).
I fredags beslutade nämnden om uppdrag till Västtrafik där prioriterade åtgärdsområden för de två kommande åren beskrivs. Det övergripande målet är att andelen hållbara resor ska öka i hela Västra Götaland och ett nytt åtgärdsområde att arbete med är att stärka upp kompetensförsörjningen. Till detta avsätter nämnden dryga 6,2 miljarder i budget för arbetet 2024.
– Förarbristen är redan idag akut och värre riskerar det att bli innan det blir bättre. Regionen som beställare måste ta sitt ansvar och ställa krav i upphandlingarna, så att vi kan bidra till bättre villkor i branschen. Vi i Rödgrön ledning vill att fler reser hållbart, och då behöver vi säkra kompetensförsörjningen inom kollektivtrafiken. Det är en strategiskt viktig fråga om vi ska kunna fortsätta utveckla kollektivtrafiken, fortsätter Louise Jeppsson (V).
Kompetensförsörjningen är ett nationellt problem och kräver ett brett samarbete. Västtrafik AB ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken. Rödgrön ledning vill nu se över möjligheterna att ställa högre krav på förarnas anställningsvillkor och arbetsmiljö.
– Många vittnar om vad inställda turer gör för deras möjligheter att ta sig till studier och arbete. Man måste som medborgare kunna lita på att kollektivtrafiken tar en dit man vill, när man behöver det. Därför behöver vi i Västtrafik tillsammans med trafikbolagen förstärka arbetet med kompetensförsörjningen och förbättra arbetsvillkoren för våra förare, säger Bijan Zainali (S), ordförande i styrelsen för Västtrafik AB.