Logistiksektorn söker aktivt hållbara lösningar på miljöutmaningar. Men vilka är de verkliga exemplen på hållbara logistiktjänster? Användningen av batteridrivna elfordon (BEV) och elektriska släpvagnar är ett innovativt steg i denna riktning.
Ta en titt på den första tillgängliga testperioden för en helt elektrisk lastbil och släp som utförs i samarbete mellan Nestle, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull och BP Pulse.
Rollen för BEV och elektriska trailers i hållbara transporter
I vår resa mot hållbar logistik är införandet av batterielektriska fordon (BEV) och elektriska släpvagnar en av de mest nämnda lösningarna.
– Eftersom dagens värld tar itu med huvudutmaningarna, berör en av dem särskilt logistiken – det är koldioxidutsläpp. Och det är här batteridrivna elektriska fordon som stöds av elektriska släpvagnar kan vara en av lösningarna, sammanfattar Viktorija Terekė, hållbarhetschef. Den senaste gemensamma aktiviteten från Nestle, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull och BP Pulse, var inriktning och testning av helelektriska lösningar för korta leveranser.
Detta initiativ representerar ett avgörande steg mot nollutsläppslogistik, och betonar den bredare inverkan av ledarnas ansträngningar på miljön.
Som framhållits av Harry Baxter, EV Fleet Sales Driector för BP Pulse i Europa
– När det gäller att e-mobilitet är en lösning då, så ser vi att cirka 25 % av utsläppen globalt kommer från transporter. Och det faktum att elfordon har noll avgasutsläpp gör det till ett självklart val.
Diskussionen pågår dock fortfarande var BEV och hur kan användas. När diskussionen upprätthålls håller många företag redan på att testa och försöka hitta en gemensam förståelse och lösning som kommer att kombinera kundernas behov, tillverkarnas möjligheter, infrastrukturkapacitet och tillgänglighet, och logistikföretag för att bedriva och kombinera alla relevanta intressenter.
– Vägen till avkarbonisering kan inte vandras ensam. Det kräver en oöverträffad nivå av samarbete, betonade Viktorija Terekė.
Ta itu med utmaningar och avancerade lösningar
Att implementera elektriska batterifordon (BEV) och elektriska släpvagnar kommer med sina utmaningar, särskilt kring infrastruktur och teknik. Såväl under testet som efter diskussionen pågår fortfarande. En kritisk aspekt av denna övergång är infrastruktur. Behovet av laddstationer och underhållsanläggningar för el- och alternativbränslefordon är omedelbart.