Nyheter

AUTO1.com Electric Vehicle Report: Fler återförsäljare förväntar sig att byta elfordon i år

AUTO1.com, den ledande grossistplattformen för begagnade bilar i Europa, publicerade idag sin årliga rapport för elfordon för 2023 och resultatet av en återförsäljarundersökning av AUTO1.com, som visar att elektriska fordon sakta men stadigt tar sig in på marknaden för begagnade bilar . I den här rapporten hänvisar AUTO1.com till batterielektriska fordon (BEV), plug-in hybridelektriska fordon (PHEV) och hybridelektriska fordon (HEV) som elfordon (EVs).

År 2023 handlades runt 17 000 elbilar på AUTO1.com, det vill säga 3,2 % av alla sålda AUTO1.com-enheter 2023, med andelen sålda enheter något upp från 3,1 % 2022.

Enligt en onlineundersökning gjord av AUTO1. com bland sina partneråterförsäljare handlade 35,2 % av de europeiska partneråterförsäljarna minst en elbil 2023, jämfört med 32,7 % 2022, vilket är en liten ökning med 2,6 procentenheter från år till år. Om man ser framåt i år förväntar sig 44,2 % av AUTO1.com:s partneråterförsäljare att handla minst en elbil 2024 medan dessa förväntningar 2023 endast var 39,9 %.

Drivfaktorer för konsumenter att köpa elbilar enligt AUTO1.com-återförsäljare

Enligt majoriteten (56,7 %) av AUTO1.coms europeiska partneråterförsäljare skulle ett lägre detaljhandelspris vara den viktigaste faktorn för deras kunder att köpa en elbil.

– Precis som våra partneråterförsäljare tror vi att lägre detaljhandelspriser för elbilar är en avgörande komponent för bredare användning av elbilar bland konsumenter och begagnade elfordon kan spela en avgörande roll när det kommer till överkomliga priser, kommenterar Ted Sporre, VP AUTO1 Group Nordics.

Batterihälsa och insyn i elfordonet är den näst viktigaste faktorn (29,7 %) för konsumenter att köpa en elbil enligt AUTO1.coms partneråterförsäljare, tätt följt av subventioner för elbilar (29,4 %) och enkel tillgång till laddningsinfrastruktur ( 28,8 %).

– Att testa laddningskapaciteten för batterier från varje fordon vid transaktionstillfället kommer att vara en viktig aspekt för att bestämma värdet på begagnade elfordon. Vårt mål är alltid att ge stort värde och exceptionella kundupplevelser och transparens, i det här fallet när det gäller batteriets hälsa, är en hörnsten i detta uppdrag. Att ha tillgång till fordonets nuvarande och historiska skick och information om batteriets hälsa är värdefull information för köpare. Det är därför vi är en del av Battery Health-arbetsgruppen för Car Remarketing Association (CARA), som syftar till att skapa standardiserade certifieringar, säger Sporre.

21,7 % av AUTO1.coms partneråterförsäljare svarade i undersökningen att de tror att hållbarhet påverkar konsumenternas köpbeteende.

Handlade elbilar på AUTO1.com 2023

När det gäller antalet omsatta fordon på AUTO1.com fortsatte Toyota, Volkswagen och Tesla att dominera de tre bästa platserna för tredje året i rad, med Toyota som det ledande varumärket för elbilar. Volkswagen flyttade från den tredje positionen 2022 till den andra positionen 2023 med en ökning på 30,6 % av antalet omsatta enheter jämfört med 2022.

Volvo uppnådde en tillväxt på nästan 90 % år över år 2023, vilket för första gången in i topp 10. Följaktligen föll Kia ur topp 10. Inom de 20 mest omsatta elbilsmärkena på plattformen stack Cupra med 321,1 % (tillväxt år över år) och Jeep med 158,6 % (tillväxt år över år) med imponerande tillväxtsiffror 2023 .

Kinesiska varumärken som Lynk & Co, MG och Aiways handlar fortfarande med mycket låga volymer, men har upplevt en betydande ökning av sin andel av omsatta elbilar, med en genomsnittlig tresiffrig ökning jämfört med 2022. Bland dessa har MG uppstått som det ledande kinesiska varumärket på plattformen, vilket signalerar ett växande fotavtryck på den europeiska marknaden.

År 2023 var över 65 % av de elfordon som omsattes i åldern mellan 1 och 5 år, medan cirka 33 % var äldre än 5 år. Detta markerar en subtil förändring från 2022, där 70 % av de omsatta elbilarna föll i åldersgruppen 1 till 5 år och 30 % var bortom 5-årsgränsen. Denna trend indikerar en gradvis förändring av åldersfördelningen av begagnade elbilar på marknaden mot något äldre fordon.

Begagnade elbilar på den europeiska B2B-marknaden

– Vi är stolta över att vara en av de bästa plattformarna i Europa för våra partners att framgångsrikt handla elfordon tack vare vårt europeiska handelsnätverk. Vi har revolutionerat B2B-marknaden för begagnade bilar genom att matcha utbud och efterfrågan på fordon på olika marknader, och detta gäller naturligtvis även för elbilar, berättar Sporre.

Cirka 75 % av elfordonen handlades över gränserna på den europeiska grossistplattformen 2023. Nederländerna behöll den ledande positionen med den högsta efterfrågan på elbilar på AUTO1.com följt av att Frankrike gick upp från fjärde plats 2022 till andra plats 2023 Danmark har konsekvent tredje plats för tredje året i rad, följt av Tyskland och Spanien på fjärde och femte platser.

Efter två år av att ha säkrat den andra positionen har Finland sett en förändring och sjunkit till sjätte plats i AUTO1.coms landsrankning 2023.

Noterbart noterade Italien och Polen en betydande ökning av antalet omsatta elbilar: Italien var 15:e 2022 och 11:a 2023 med 55 % tillväxt år över år medan Polen var 13:a 2022 och 8:a 2023 med 49 % tillväxt år över år.