Nyheter

Svenska Fordonsbranschen: ”Svenska EU-parlamentariker måste värna en EU-lagstiftning som tryggar viktig samhällsservice i glesbygd!”

Med en mer eller mindre en direkt uppmaning till ”Norrlands röst i EU-valet – valet till Europaparlamentet 9 juni”, Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet och Umeå, lyfter bilverkstadsorganisationen Svenska Fordonsbranschen in frågan om bilägarnas fria val av bilverkstad och bilverkstadskonkurrens på lika villkor i debatten.

Det är en typisk stad-land-fråga där EU valt att värna valfrihet och konkurrens för EU-medborgarnas bästa, samtidigt som det finns krafter som vill motverka det, främst fordonstillverkarna säger Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen som organiserar 1800 fristående bilverkstäder, och som tillsammans med ordförande Johnny Bräster undertecknat debattinlägget i Västerbottens-Kuriren.

Läs Debattinlägg:

”För bilägare på lands- och glesbygden och allra främst det norrländska inlandet är det EU:s förordning om motorfordonsunderhållstjänster som är direkt avgörande för att de ska kunna få en bilservice eller reparation utförd lokalt. Vill det sig illa kan denna rättighet som borgar för viktig samhällsservice utanför storstäderna tas bort under den kommande mandatperioden för Europaparlamentet”, skriver debattörerna i VK och fortsätter:

10-20 mil enkel resa för att få sin bil servad för den som bor i det bilberoende inlandet. Dessutom till både högre ägandekostnader och onödiga, klimatpåverkande, avgasutsläpp. Det kan bli en realitet om svenska EU-parlamentariker trycker på ”fel knapp” dagen när Europaparlamentet ska rösta för eller mot fortsatt bilverkstadskonkurrens alternativt för eller mot konsumenternas, bilägarnas valfrihet. Bilverkstadsdöden på landsbygden skulle eskalera”.

Lars Bergmark berättar att EU-kommissionen redan nu utvärderar den gällande EU- förordningen 461/2010, och kommer att ge ett besked senast maj 2028 om de kommer att föreslå en förlängning av den i dess nuvarande form till Europaparlamentet.

Han berättar att i närtid är den angränsande frågan om rättvis tillgång till fordonsdatan överst på EU-agendan för Svenska Fordonsbranschen.

Att bilverkstaden har tillgång till den fordons- och kundgenererade datan i realtid är en förutsättning för att den ska kunna genomföra en fackmässig reparation. Detta när bilen alltmer är att likna med en dator; den är uppkopplad har digitala system och tillbehör som även de kräver underhåll.

”Sedan i december ligger ett robust och färdigutrett förslag till en sektorsspecifik, vertikal, datalag på EU-kommissionens bord och väntar på att skickas över till beslut i parlamentet. Förmodligen kommer denna fråga att landa i det nyvalda Europaparlamentet redan under någon av höstens sessioner”, säger Lars Bergmark och tillägger:

”Därför är det viktigt att både kandidater och väljare samt media och opinionsbildare förstår hur viktigt EU-valet är även i frågor som kan tyckas vara av ringa karaktär men direkt avgörande för boende på den bilberoende landsbygden”.