Stena RoRo har beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg i RoPax-klassen från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Fartygen kommer levereras under år 2027 till det grekiska rederiet Attica Group och gå i trafik i Adriatiska havet. Detta är Stena RoRos fjortonde och femtonde fartyg i E-Flexer-serien.
De två fartygen kommer gå på långa charteravtal hos Attica Group med option på köp och en potentiell option på ytterligare två fartyg.
E-Flexer-serien är baserad på ett grundkoncept som är större än dagens standardfärjor av RoPax-typ och mycket flexibelt. Varje fartyg skräddarsys efter kundernas behov både kommersiellt och tekniskt. En optimerad utformning av skrov, propellrar och roder tillsammans med möjligheter att införliva ny miljövänlig teknik bidrar till att E-Flexer-fartygen ligger i framkant avseende hållbarhet, prestanda samt kostnads- och energieffektivitet.
Fartygens motorer är av s k multibränsletyp och kan drivas på konventionellt fartygsbränsle (HFO eller MGO) eller Biodiesel. I tillägg kan fartygsmotorerna enkelt kompletteras för metanoldrift. E-Flexer-konceptet har utvecklats i linje med kommande miljökrav och kan genom sin tekniska design uppfylla både existerande och kommande internationella krav med marginal. Installation av s k ”Battery-power”-utrustning gör att fartygen i framtiden även kan utnyttja batterier som framdriftmedel, delvis eller helt, beroende på batteriutvecklingen.
Panos Dikaios, CEO, Attica Group:
– Under tre decennier har Attica Group förnyats genom design och konstruktion av nya fartyg. Superfast-serien omdefinierade den adriatiska färjemarknaden vad gäller kvalitet och hastighet, systerfartygen Blue Star Patmos och Blue Star Delos medförde en betydande uppgradering av reseupplevelsen på linjerna på Egeiska havet och det senaste tillskottet, de tre toppmoderna Aero Highspeed-fartygen, har redan bidragit väsentligt till en ökning av besökare till de Saroniska öarna. Vårt avtal med Stena RoRo gällande charter av två nya toppmoderna fartyg sätter nya standarder för hela den grekiska färjeindustrin. Det minskar vårt miljöavtryck drastiskt, omdefinierar reseupplevelsen och är en kraftfull respons på morgondagens utmaningar.
Per Westling, VD Stena RoRo:
– E-Flexer-fartygen till Attica har designats och beställts i nära samarbete med kunden och är de hittills mest skräddarsydda av våra E-Flexer-fartyg. Designen är extremt mångsidig och fartygen kommer, med sin inneboende flexibilitet vad gäller olika bränslen, batterihybriddrift och många andra bränslebesparande funktioner, att spela en viktig roll i den gröna omställningen av Attica Superfast adriatiska ropax färjeoperation.
Stena RoRo har i dagsläget 15 bekräftade ordrar på E-Flexer-fartyg, samt två s k ”New Max” RoRo-fartyg, på CMI Jinling, Weihai-varvet. Tio fartyg har levererats.
Specifikation av Stena E-Flexer-order:
Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön; levererad 2019
Stena Line; Stena Lines nätverk i Irländska sjön, levererad 2020
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk; levererad 2020
Långt charteravtal
Stena Line; Stena Lines nätverk i Iriska sjön; levererad 2021
DFDS; DFDS nätverk; levererad 2021
Långt charteravtal
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, levererad 2021
Långt charteravtal; LNG-drift
Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans maj 2022 från varvet
Förlängd version
Stena Line; Stena Lines nätverk, leverans september 2022 från varvet
Förlängd version
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans december 2022
Långt charteravtal, LNG-drift
Marine Atlantic; Marine Atlantic nätverk, leverans februari 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2024
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
Brittany Ferries; Brittany Ferries nätverk, leverans 2025
Långt charteravtal, LNG-drift med batteri-hybrid installation
Corsica Linea, Corsica Lineas nätverk, leverans 2026
LNG-drift med batteri-hybrid installation
Attica Group, leverans april 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
Attica Group, leverans augusti 2027
Metanol-ready, Batteri-hybrid installation
Bakgrundsfakta om E-flexer nr 14 och 15:
Längd: 240 m
Djupgående: 6,4 m
Bredd: 27,8 m
Kapacitet: 1500 passagerare och 3320 lastmeter frakt
Passagerarhytter: 256
Fart: 24 knop