BMW Motorrad presenterar stolt nya R 1300 GS Adventure – en motorcykel som omdefinierar äventyrsbegreppet. Med förbättrad prestanda, oöverträffad komfort och banbrytande teknik är den redo att ta dig längre och högre än någonsin tidigare.
Den nya BMW R 1300 GS Adventure är helt omarbetad och med förbättrad prestanda, design och förvaringsmöjligheter är den redo för allt från Sahara till Amazonas. I över två decennier har BMW GS Adventure, med flat twin boxermotor, varit synonym med långväga resor och nu höjs ribban ytterligare för äventyrliga motorcyklister.
Den tvåcylindriga boxermotorn är återigen kärnan i nya R 1300 GS Adventure. Den nya designen, som först introducerades på R 1300 GS, är mycket mer kompakt än sin föregångare tack vare den undermonterade växellådan och ett nytt arrangemang av kamaxeldrivningen. Den genererar 107 kW (145 hk) från 1.300 cc vid 7.750 rpm. Det maximala vridmomentet är 149 Nm vid 6.500 rpm. Detta gör den till den överlägset mest kraftfulla BMW-boxermotorn som någonsin har serietillverkats.
Den nya BMW R 1300 GS Adventure har en starkare och styvare ram i stål och en bakram i aluminium för ökad stabilitet och precision. Den uppgraderade fjädringen, med EVO Telelever fram och EVO Paralever bak, ger ännu bättre väghållning och körkänsla.
– Utseendet på nya BMW R 1300 GS Adventure kommer garanterat att väcka uppmärksamhet. Den stora GS skiljer sig inte bara visuellt från sin nättare syster. Aldrig tidigare har sittkomfort, ergonomi och vind- och väderskydd kombinerats så harmoniskt med exakta köregenskaper, exceptionell fjädringskomfort och smidig körning. Nya BMW R 1300 GS Adventure har satt sig som mål att bli riktmärket för stora äventyrsmotorcyklar, säger Christof Lischka, chef för BMW Motorrad Development.
Avancerad fjädring för optimal kontroll och komfort
Den avancerade fjädringen Dynamic Suspension Adjustment (DSA) kommer som standard och justerar automatiskt både dämpning och fjäderbelastning beroende på körläge, underlag och last. Resultatet? Optimal prestanda och komfort oavsett om du kör solo, med passagerare eller fullastad med packning.
Anpassningsbar fordonshöjd för ökad mångsidighet
Nya R 1300 GS Adventure kan nu utrustas med adaptiv fordonshöjdskontroll, vilket ger föraren möjlighet att justera höjden automatiskt efter körförhållanden. Systemet sänker motorcykeln med 30 mm vid stillastående och låga hastigheter för enklare hantering, samtidigt som den bibehåller optimal markfrigång och kördynamik i terräng. För mindre förare eller extra smidig hantering finns även ett tillval med 20 mm lägre standardhöjd.
Anpassar körupplevelsen i fyra körlägen
Även i standardversionen har nya R 1300 GS Adventure nu fyra körlägen i stället för tre för att passa individuella förarpreferenser. Körlägena ”Rain” och ”Road” gör det möjligt att anpassa köregenskaperna till de flesta vägförhållanden. Med körläget ”Eco” är det möjligt att uppnå maximal räckvidd på en enda bränsletank, medan det extra körläget ”Enduro” möjliggör en förbättrad körupplevelse utanför allfarvägarna med en specifik inställning för terrängkörning.
Svenska priser på R 1300 GS Adventure början från 230 000 SEK, exklusive återförsäljarens leveransavgift.
Läs mer om nya R 1300 GS Adventure här: https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0443335EN/the-new-bmw-r-1300-gs-adventure