Från och med den 1 september 2024 kommer Air France och KLM:s kunder att få tillgång till 33 destinationer i norra Europa bortom SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm; SAS kunder kommer att få tillgång till 33 europeiska destinationer bortom Air France och KLM’s hubbar i Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol; Interline-avtalet omfattar Air Frances, KLM:s och SAS europeiska nätverk; Air France-, KLM- och SAS-kunder kommer att kunna tjäna och spendera Miles/Points genom lojalitetsprogrammen Flying Blue och EuroBonus.
Air France-KLM och SAS meddelar idag att de har tecknat codeshare- och interlineavtal som gäller för Air France, KLM och SAS. Avtalen omfattar även ömsesidiga förmåner inom lojalitetsprogram. Dessa träder i kraft den 1 september 2024, då SAS officiellt ansluter sig till SkyTeam-alliansen, där Air France-KLM är en av grundarna.
Codeshare-avtalet kommer att omfatta ett brett utbud av europeiska destinationer. Air France och KLM:s kunder får tillgång till 33 destinationer i norra Europa bortom SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm. SAS kunder får tillgång till 33 destinationer i Europa bortom Air France och KLM’s hubbar i Paris Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol. Dessutom kommer interkontinentala destinationer att läggas till i avtalet inom en snar framtid.
Interlineavtalet kommer att omfatta hela Air Frances, KLM:s och SAS europeiska nätverk, vilket ger kunderna fler resealternativ.
Medlemmar i Flying Blue och EuroBonus, Air France-KLM:s och SAS respektive lojalitetsprogram, kommer att kunna tjäna och spendera Miles/Points på alla flygningar som genomförs från och med den 1 september 2024. Berättigade EuroBonus-medlemmar kommer också att kunna ta del av SkyTeams tjänster och förmåner, inklusive SkyPriority och tillgång till lounger.
Dessa avtal utgör ett viktigt steg mot ett nära kommersiellt samarbete
– Dessa avtal utgör ett viktigt steg mot ett nära kommersiellt samarbete mellan Air France, KLM och SAS, sa Angus Clarke, Chief Commercial Officer, Air France-KLM. Genom att koppla samman våra nätverk och hubbar kommer våra kunder att kunna dra nytta av ett brett utbud av europeiska destinationer och högkvalitativa tjänster. Vi ser fram emot att vidareutveckla denna relation och att stärka vår position i Skandinavien.
– Vi är stolta över att idag inleda codeshare-flygningar med vår framtida SkyTeam-partner Air France-KLM, vilket förbättrar våra förbindelser och ger våra lojala kunder större fördelar. Samarbetet med Air France-KLM innebär stora möjligheter. Det kommer inte bara att locka nya passagerare till SAS, utan också höja SAS globala synlighet och anslutningsmöjligheterna. Vi ser fram emot ett framgångsrikt och långvarigt samarbete tillsammans, sa Paul Verhagen, Chief Commercial Officer på SAS.
Air France och KLM har upp till 200 avgångar i veckan mellan sina hubbar i Paris-Charles de Gaulle och Amsterdam Schiphol – och SAS hubbar i Köpenhamn, Oslo och Stockholm.
SAS flyger för närvarande upp till 44 gånger i veckan till Paris-Charles de Gaulle från Köpenhamn, Oslo och Stockholm, och 65 gånger till Amsterdam Schiphol.