Sedan 1960-talet har Kaiser Cars varit ett framstående företag inom den svenska bilindustrin och erbjudit ett brett utbud till kräsna kunder. För fem år sedan gjorde Kaiser Cars en vändning och gav sig in på området klassiska bilar under det nya namnet Kaiser Classic. Framgången med den nya inriktningen bygger på ett genuint kvalitetstänkande i alla led.
Ett exempel på detta är bilarnas batterihälsa. För att hålla de exklusiva bilarnas batterisystem i topp har Kaiser Classic infört ett nytt koncept för underhållsladdning. “CTEK Ready” innebär att alla deras bilar förses med en särskild snabbanslutning till 12V-batteriet och ett klistermärke som indikerar att bilden är redo att laddas direkt mot denna.
Greg Copelan är säljare på Kaiser Classic och menar att detta förenklar för kunderna att ansluta laddare, vilket är viktigt då klassiska bilar ofta har svåråtkomliga batterier.
– Den här lösningen har på ett tydligt sätt förbättrat kundupplevelsen och förenklat underhållet av våra klassiska bilar. Vårt mål är nu att ännu fler av våra fordon ska vara CTEK Ready, säger Greg Copeland på Kaiser Classic.
Han menar också att konceptet för underhållsladdning sträcker sig längre än till kundnöjdhet. I den konkurrensutsatta bilförsäljningsbranschen är det viktigt att vara säker på att fordon i utställningslokalen faktiskt är redo för en provkörning.
– Det är en skräckupplevelse för varje säljare när en kund besöker utställningslokalen för att testa en bil – och den visar sig ha ett urladdat batteri. Med den här tekniken på plats vet vi att våra bilar är fulladdade och står redo för en tur på vägen när som helst, säger Greg Copeland.
Andra praktiska fördelar med underhållsladdning genom ansabbanslutning är att personalen slipper springa fram och tillbaka i lokalen för att hämta boosters. Genom att upprätthålla bilarnas batterihälsa undviker Kaiser Classic också behovet av kostsamma batteribyten.
Utöver CTEK Ready har Kaiser Classic länge förlitat sig på CTEK:s PRO-laddare i verkstadsarbetet och använder även CS FREE vid evenemang där tillgången till nätström är begränsad.
Fakta: Så tar du hand om klassikerbilens batterihälsa
När fordonet ställs undan, t.ex. mellan säsonger eller över vintern:
Kontrollera att batteriet inte har sprickor. Sådana kan behöva kasseras eller repareras.
Batteriets ovansida, poler och anslutningar bör rengöras noggrant med vatten och bikarbonat för att få bort eventuell smuts eller fukt, vilket ökar risken för urladdning.
Polerna ska också vara rena, torra och lätt infettade för att skydda mot korrosion.
Kontrollera elektrolytnivån på traditionella våtcell/påfyllningsbara batterier (ej underhållsfria typer) och fyll på destillerat vatten så att nivån är mellan lägsta och högsta nivån.
Underhållsladda batteriet för att förhindra att det laddas ur. Om du har el i garaget kan du använda en smart laddare som bibehåller laddningsnivån, håller batteriet i gott skick och ser till att fordonet är redo när du vill använda det.
Innan du startar bilen igen:
Se till att batteriets poler är rena och åtdragna.
Kontrollera batteriets laddningsnivå och ladda det vid behov.
Många tror att batteriet laddas helt av generatorn om det startas med startkablar och man sedan kör en lång sträcka. Men en generator bara laddar batteriet delvis. Efter denna första körtur måste batteriet laddas upp helt, för att snabbt laddas ur igen.