Nyheter

Stark pendling fortsätter över Øresundsbron

Pendlingen i bil över Øresundsbron steg med 12,5 procent i perioden januari-september 2024 jämfört med samma period i fjol. Vägtrafiken ökade totalt sett med 2,6 procent. Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 1 279 miljoner DKK under januari-september – en ökning med 104 miljoner DKK jämfört med samma period i fjol.

Med i genomsnitt 21 365 passager per dygn under januari-september var Øresundsbrons totala vägtrafik 2,6 procent högre än samma period förra året.

– Pendlingen har lyft i år med ökning under flera månader, och det är den tydligaste förändringen jämfört samma period förra året, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.  

Pendlingen med bil ökade med 12,5 procent jämfört med samma period förra året, varav fyra av tio turer görs med periodkortet ØresundPENDLARE+, som ger obegränsat resande till ett fast pris.

Sommartrafiken blev mer utspridd i år. Aldrig förr har det varit så många passager i augusti som i år. Tyska kunders resande ökade tydligt jämfört med förra sommaren, vilket märks i försäljningen av kombinationsbiljetter för bro och Scandlines färjor.

– Sommaren bjöd på trafikrekord när vi summerar perioden juni-augusti. Utöver en stark trafik med kombinationsbiljetter till och från kontinenten gick det bättre för svensk fritidstrafik jämfört med i fjol. Den danska fritidstrafiken minskade något, men från förra årets rekordnivåer, fortsätter Linus Eriksson. 

Godstrafikens nedgång från i fjol har vänt till tillväxt i år. Året började med en avtagande lastbilstrafik, men sedan april ligger den mer stabilt på förra årets nivåer.

– Lastbilstrafiken steg med drygt 6 procent i september jämfört med samma tid förra året, så lastbilstrafiken har fått ett uppsving, avslutar Linus Eriksson. 

Ökningen fortsätter för andelen gröna passager över bron, alltså fordon som drivs med el eller vätgas. Jämför man perioden januari-september 2023 med 2024 så steg antalet gröna passager med cirka 265 000 passager, vilket motsvarar en ökning på 58 procent.

Vägintäkterna steg med 45 miljoner DKK till 1 395 miljoner DKK under årets nio första månader jämfört med samma period i fjol. Øresundsbro Konsortiets räntekostnader minskade från 210 till 141 miljoner DKK, vilket är följden av fallande inflation och minskad skuld. Driftskostnaderna ökade med 3 miljoner DKK, jämfört med samma period i fjol, till 199 miljoner DKK.

Årets resultat före värdejustering förväntas hamna över tidigare förväntat resultat 1 400-1 500 miljoner DKK och förväntas nu hamna i intervallet 1 500-1 600 miljoner DKK.

Foto: Erich Westendarp