Nyheter

Fyrhjulsdrivna laddhybrider – Säljstart för Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION

Multivan och California eHybrid 4MOTION imponerar med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.

Volkswagen Transportbilar elektrifierar modellerna Multivan och California med en ny innovativ laddhybridfyrhjulsdrift.

Det högeffektiva drivsystemet förenar helelektrisk körning med lång räckvidd och maximalt grepp. Med en systemeffekt på 180 kW (245 hk) består hybridsystemet av en ny högteknologisk fyrcylindrig motor (1,5 TSI evo2), en elektrisk drivmotor på framaxeln och en andra elektrisk drivmotor på bakaxeln.

De båda elmotorerna drivs av ett nytt litiumjonbatteri med en energikapacitet på 19,7 kWh – vilket ger en elektrisk räckvidd på upp till 9 mil.

Tre effektiva drivkällor:

Laddhybriddriften i Multivan och California är ett helt nytt system i den andra eHybrid-generationen. I nya Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION används en högteknologisk turboladdad bensinmotor med beteckningen 1,5 TSI evo2. Den fyrcylindriga motorn på 130 kW (177 hk) kännetecknas av innovativa egenskaper som VTG-turboaggregat (variabel turbingeometri) med effektiv högtrycksinsprutning (350 bar) och den lika effektiva förbränningsprocessen TSI-evo.

Det senare säkerställer därmed en hög motorverkningsgrad, vilket i sin tur sänker både förbrukning och utsläpp. Den bränslesnåla och kraftfulla bensinmotorn kombineras med en elmotor på 85 kW (115 hk) på framaxeln. Elmotorn är integrerad i en laddhybridmodul tillsammans med en DSG-växellåda. Den automatiskt 6-växlade lådan (DQ400e evo) har utvecklats och förbättrats specifikt för laddhybrider. Som tredje teknikmodul används en andra elektrisk drivmotor på bakaxelns torsionsaxel. Den elektriska drivmotorn bak har en effekt på 100 kW (136 hk).

Tekniskt sett är drivmotorerna fram och bak permanentmagnetiserade synkronmotorer. Tillsammans utvecklar 1,5 TSI evo2-motorn och de elektriska drivmotorerna ett systemvridmoment på 350 Nm, och den maximala effekten är tillgänglig nästan omedelbart från stillastående.

Kraftfullt batteri och snabbladdning:

En annan viktig komponent i laddhybridsystemet är det nya högvoltsbatteriet. Med 19,7 kWh har den nästan dubbelt så högt nettoenergiinnehåll som sin motsvarighet i tidigare Multivan eHybrid med framhjulsdrift. Litiumjonhögvoltsbatteriet består av 96 cellmoduler med temperaturreglering genom extern vätskekylning.

Som något unikt, jämfört med en laddhybrid med ren fram- eller bakhjulsdrift, används två effekt- och styrelektroniksystem i nya Multivan och California eHybrid 4MOTION istället för bara ett. De sitter vid fram- och bakaxeln och styr energiflödet mellan batteriet och respektive elmotor.

De omvandlar batteriets likström (DC) till den växelström (AC) som krävs för att driva de elektriska drivmotorerna. Effekt- och styrelektroniken fram fungerar även som DC/DC-omvandlare för att försörja fordonets lågvoltssystem med 12 V-spänning. I övriga hybridkomponenter ingår även laddaren. Istället för 3,6 kW laddeffekt som i första generationen Multivan eHybrid går det nu att ladda med upp till 11 kW (AC) vid hemmaladdning. På DC-snabbladdningsstationer kan man nu för första gången ladda med upp till 50 kW4.

Tyst elektrisk start:

Den nya laddhybridfyrhjulsdriften gör sin premiär inom Volkswagengruppen i modellerna Multivan och California. Detta är första gången det senaste eHybrid-systemet till MQB-plattformen kombineras med en extra elektriskt driven bakaxel. Som eHybrid 4MOTION startar Multivan och California alltid på ren eldrift så länge yttertemperaturen inte sjunker under minus 28 grader. Upp till en hastighet på 65 km/h är den bakre elektriska drivmotorn alltid aktiverad för att ge fyrhjulsdriven ”starthjälp”.

Den elektriska bakhjulsdriften är tillgänglig även när batteriet är urladdat: Den effekt som krävs för den elektriska drivmotorn på bakaxeln genereras automatiskt av TSI-motorn och den främre elmotorn, som i detta fall fungerar som generator. Den bakre elektriska drivmotorn kopplas ur automatiskt för att öka effektiviteten när den inte behövs.