Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna kräver nu svar från Socialdemokraterna om haveriet kring Tvärbanans Kistagren i Stockholm. I ett brev ställer oppositionen nio frågor till regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić (S).
– Vi har i månader blivit förda bakom ljuset. Allvarliga missförhållanden i regionens verksamheter har hemlighållits för både regionstyrelsen och trafiknämnden, trots att den politiska ledningen och SLs styrelse av allt att döma varit informerade, säger Carl-Johan Schiller (KD), oppositionsregionråd.
– Det är tydligt att allt inte har gått rätt till i hanteringen av Kistaprojektet och det är allvarligt att informationen har undanhållits oss politiker som bär det yttersta ansvaret. Nu återstår frågan om liknande avtal har slutits i andra projekt, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsregionråd.
Fakta:
Tvärbanans Kistagren har fördyrats kraftigt och projektet att betrakta som ett haveri. Bara senaste veckor har uppdagats felaktigt utställda betalningsgarantier på över 140 miljoner kronor. Kostnaderna för projektet i stort har skenat och oppositionens krav på kontrollstationer för att få bättre möjlighet att säkerställa arbetets framåtskridande har avfärdats av regionstyret.
I ett brev till Socialdemokraterna och regionstyrelsens ordförande Aida Hadžialić (S) från Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna den 22 november 2024 kräver oppositionen nu svar på en rad frågor.
”Nedanstående frågor anförs i brevet och bör omgående få ett svar, utifrån de oklarheter kring beslutsgång, informationshantering och ekonomiska utfästelser som gjorts i ärendet kring Tvärbanans fördyring, redovisat utifrån regionstyrelsens uppsiktsplikt över trafiknämnden:
1. Vad har finansregionrådet, investeringsregionrådet och trafikregionrådet haft för information och dialog med entreprenörerna och trafikförvaltningens tjänstemän sedan tilläggsavtalet tecknades i januari 2023?
2. Vilka funktioner inom trafikförvaltningen har godkänt och/eller lämnat sådan delegation att betalningsgarantier har kunnat utlovas? När har informationen kommit förvaltningschef och chefsjurist till del?
3. Varför är inte de juridiska bedömningarna som omnämnts tillgängliggjorda för trafiknämndens ledamöter och regionstyrelsen?
4. Varför har inte den interna revisionens utredning tillgängliggjorts trafiknämnden och regionstyrelsen?
5. Har finansregionrådet försäkrat sig om att inga liknande betalningsgarantier föreligger i någon annan del av Region Stockholms verksamhet?
6. Varför har inte finansregionrådet tillsett att regionstyrelsen informerats om ärendet?
7. Vilka direktiv har getts till den oberoende externa granskning som trafikförvaltningen hänvisar till i tidningen Mittis artikel? Av vem gavs direktiven?
8. Om förvaltningen haft kännedom om problemet sedan augusti, varför sker plötsligt hanteringen av ärendet med en så stor skyndsamhet? Vad är det som brådskar?
9. Varför tas inte beslut om ärendet i fullmäktige? Även för den som hävdar att det inte krävs, så är det etiskt oförsvarbart att förvägra fullmäktige informationen och beslutet i ärendet.”