Tekniska nämnden antog i dag Malmö stads åtgärdsprogram mot omgivningsbuller. SD reserverade sig mot en av åtgärderna, beslutet att införa miljözon 3.
– Det begränsar rörelsefriheten för dem som bor i ett sådant område och inte har elbil, och det stoppar inte oljuden från vansinneskörningarna, säger Anders Pripp (SD).
Miljözon 3-område innebär att bensin- och dieseldrivna fordon ej får köras där. Tekniska nämnden motiverar införandet med att det bland annat motverkar buller – elbilar är helt enkelt tystare.
– Miljözon 3 stryper möjligheten att ta bilen för alla dem som inte har elbil. Vi menar att det finns bättre sätt att stoppa trafikoljud i Malmö, som att polisen får bättre verktygslåda för att på allvar stoppa vansinneskörningarna med med smällande avgasrör, skrikande däck och varvande motorer, säger Anders Pripp, gruppledare för SD i tekniska nämnden.
SD ser beslutet som ännu ett steg mot att avveckla bensin- och dieseldrivna bilar.
– Vi tycker att det är fel väg att gå. Det finns andra bättre åtgärder för att få folk att välja elbil än att förbjuda och försämra för folk med bensin- eller dieselbil, som att förbättra och utöka faciliteter för till exempel laddning. Sedan menar vi att utvecklingen ju går åt rätt håll vad gäller dagens moderna bensin- och dieseldrivna bilar, vilka blir allt tystare. Det här problemet med oljud som stör så många Malmöbor beror på vansinneskörningarna, och miljözon 3 stoppar inte dessa, säger Anders Pripp.
Formellt beslut tas i kommunfullmäktige inom kort.