Nyheter

vroom: Bilmarknaden januari 2025

Totalt antal nyregistrerade personbilar ökade med 14% i januari jämfört med föregående år.

Försäljningen (leveranser till slutkund) av personbilar ökade med 8% samma period.

Andelen laddbara bilar var 52% där elbilar utgjorde 29% (29%) och laddhybrider 23% (24%).

Privatmarknaden ökade kraftigt med +30%.

Privatleasingandelen utgjorde 40% (44%) av privatmarknaden.’

Försäljningen av begagnade bilar ökade med 7%.

Nyregistreringar januari 2025

I januari nyregistrerades 19 602 personbilar vilket var en ökning med 14,3% jämfört med januari 2024. Största märke var Volvo med 15,8% av registreringarna, därefter Volkswagen med 14,5% följt av Subaru med 13,2% andel.

Antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskade med 11,0% i januari jämfört med samma månad förra året. Totalt nyregistrerades 2 395 lätta lastbilar i januari. Största märke var Volkswagen med 21,0% av registreringarna, därefter Ford med 17,7% och Mercedes-Benz med 14,7% andel.

Laddbara bilar

Laddbara bilar stod i januari för 51,5% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 28,8% elbilar och 22,8% bilar med laddhybridteknik.

Antalet nyregistrerade elbilar ökade i januari med 15% jämfört med januari 2024 och landade på totalt 5 642 bilar. Största elbilsmärke var Volkswagen med 23,0% av den totala elbilsmarknaden. Därefter Volvo med 15,7% och Polestar med 8,4% andel.

I januari nyregistrerades 4 462 bilar med laddhybridteknik. Detta innebär en ökning med 9% jämfört med samma månad 2024. Största märke var Volvo som stod för 45,3% av den totala volymen laddhybrider. Därefter BMW med 11,1% och Kia med 9,8%.

Försäljning nya bilar

I januari månad levererades 15 622 nya personbilar enligt vrooms definition för nybilsförsäljning. Detta var en ökning med 7,5% jämfört med januari 2024. Flest nya bilar sålde Volvo med 18,1% marknadsandel, därefter Volkswagen med 16,2% och Toyota med 8,6%.

Fakta:

vroom specialiserar sig på analys och rådgivning kopplat till den svenska fordonsbranschen. Utöver att stötta våra kunder med att utveckla sin affär, har företaget som tydlig ambition att verka för en bredare positiv förändring i de branscher man verkar.

Bild: Claire Francis