Efter jul- och nyårshelgerna rapporterade flera medier om kaoset vid elbilsladdstationerna. Den bristande laddinfrastrukturen i relation till det snabbt ökande antalet elbilar har länge varit ett välkänt problem – och Sverige har även kritiserats för att ligga efter både EU- och världsgenomsnittetnär det gäller utbyggnaden av laddningsnätet. IONITY, en ledande aktör inom elbilsladdning, har med Sverige som en av sina prioriterade marknader tagit sig an utmaningen att stärka infrastrukturen för snabbladdning och underlätta hållbara resor för elbilister över hela landet.
Företaget har nyligen inlett byggnationen av Sveriges första renodlade elbilsmack, en laddstation enbart för elbilar, i Bredasten, Värnamo.
Några snabba fakta:
I dagsläget går det i genomsnitt 28 elbilar per laddare, vilket är nästan tre gånger fler än vad EU:s riktlinjer rekommenderar.
För att nå upp till rekommendationen tio elbilar per laddpunkt behövs det ungefär 26 000 nya laddpunkter i landet. Det är bara Gotland, Jämtland och Blekinge som uppfyller kraven, medan Stockholm, Skåne och Västra Götaland har störst brist. Bara Stockholm skulle behöva 13 000 nya laddpunkter.
Den 1 januari 2025 trädde det nya lagkravet i kraft, som innebär att köpcentrum, idrottshallar och större butiker med omfattande parkeringsytor måste erbjuda minst en laddplats.
Martin Risberg, Country Manager Sverige och Baltikum på IONITY:
– Utmaningarna med Sveriges laddinfrastruktur blev extra tydligt under helgerna, då många elbilister mötte långa köer och bristande tillgång till laddstationer. För att möta efterfrågan och underlätta för fler att välja elbil behöver antalet laddpunkter snabbt öka. Vi ser också stora hinder i elnätets kapacitet och anslutningskostnader, vilket fördröjer utbyggnaden. Genom våra investeringar i snabbladdning vill vi bidra till att skapa den nödvändiga infrastrukturen för att fler ska kunna ställa om till fossilfria transporter.