DHL och New York University Stern School of Business släppte idag DHL Trade Atlas 2025, som ger en omfattande analys av de viktigaste trenderna inom global handel. Samtidigt som vi ser geopolitiska spänningar och oro över omfattande tullhöjningar, innehåller rapporten faktabaserade insikter, som täcker nästan 200 länder och territorier.
Osäkerhet råder över framtida handelspolitik efter USA:s president Donald Trumps omval förra året. DHL Trade Atlas 2025 visar dock hur global handelstillväxt har visat sig vara förvånansvärt motståndskraftig trots fortsatta störningar. Detta mönster förväntas fortsätta även när USA inleder en kampanj med tullhöjningar.
Snabbare handelstillväxt jämfört med föregående decennium
Nya prognoser förutspår att varuhandeln kommer att växa med en årlig genomsnittlig tillväxttakt på 3,1% från 2024 till 2029. Detta motsvarar ungefär BNP-tillväxten och representerar en måttligt snabbare handelstillväxt jämfört med föregående decennium. Även om den nya amerikanska administrationen genomför alla sina föreslagna tullhöjningar och andra länder svarar med motåtgärder, förväntas den globala handeln ändå växa under de kommande fem åren – men i en mycket långsammare takt.
– DHL Trade Atlas 2025 avslöjar mycket uppmuntrande insikter, sa John Pearson, vd för DHL Express globalt. Det finns fortfarande betydande potential för handelstillväxt i både avancerade- och tillväxtekonomier världen över. Det är imponerande att se hur internationell handel fortsätter att stå emot alla tänkbara utmaningar, från finanskrisen 2008 och COVID-19-pandemin till tullar och geopolitiska konflikter. I dagens globala affärslandskap kan DHL hjälpa kunder att omvärdera sina leveranskedjor genom att etablera en balanserad strategi mellan kostnad och risk, vilket säkerställer att de är både effektiva och säkra.
Nya ledare inom handelstillväxt: Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna
Mellan 2024 och 2029 förväntas fyra länder rankas bland de 30 bästa för både hastighet (tillväxttakt) och omfattning (absolut mängd) av handelstillväxt: Indien, Vietnam, Indonesien och Filippinerna. Indien utmärker sig också som det land med den tredje största absoluta mängden förväntad handelstillväxt (6% av den globala handelstillväxten), efter Kina (12%) och USA (10%). De länder som förväntas leverera den mest absoluta handelstillväxten är spridda över Asien, Europa och Nordamerika. Samtidigt som kategorin länder med den snabbaste förväntade handelstillväxten även inkluderar flera länder i Afrika och Latinamerika.
På nivån av större världsområden förväntas den snabbaste volymtillväxten i handel från 2024 till 2029 för Syd- och Centralasien, Sub-Sahara Afrika och ASEAN-länderna – med årliga genomsnittliga tillväxttakter mellan 5% och 6%. Alla andra regioner förväntas växa med takter mellan 2% och 4%.
Nytt rekord i långdistanshandel
Trots ett utbrett intresse för närproduktion och produktion av varor närmare kunder visar DHL Trade Atlas 2025 att handeln inte har blivit mer regionaliserad totalt sett. Faktiska handelsflöden indikerar motsatt trend. Under de första nio månaderna av 2024 nådde den genomsnittliga distansen för alla handlade varor ett rekord på 5 000 kilometer, medan andelen handel inom större regioner föll till en ny lägsta nivå på 51%.
Anledningar till optimism inför policyförändringar i USA
DHL Trade Atlas 2025 belyser flera skäl till optimism om framtiden för global handel trots en vändning mot mer restriktiva amerikanska handelspolicies. De flesta länder fortsätter att se handel som en viktig ekonomisk möjlighet, och amerikanska handelshinder kan stärka banden mellan andra länder.
Dessutom kan många av Trumps tullhot sluta annorlunda än ursprungligen föreslagna eller försenas för att förhindra en ökning av inhemsk inflation. Dessutom står USA:s andel av världens import för närvarande på 13%, och dess andel av exporten är 9% – tillräckligt för att amerikanska politikers effekter ska ha betydande effekter på andra länder men inte tillräckligt för att ensamt bestämma framtiden för global handel.
– Medan hot mot det globala handelssystemet måste tas på allvar, har global handel visat stor motståndskraft på grund av de stora fördelar som det ger för ekonomier och samhällen, sa Steven A. Altman, Senior Research Scholar and Director of DHL Initiative on Globalization vid NYU Stern’s Center for the Future of Management. Medan USA kan dra sig tillbaka från handel – till en betydande kostnad – är det inte sannolikt att andra länder följer USA:s väg eftersom mindre länder skulle drabbas ännu hårdare vid en global reträtt från handel.
Made-in-China innehåll hittar nya vägar till USA
DHL Trade Atlas 2025 ger en uppdatering om geopolitikdrivna förändringar i handelsmönster. Medan handeln mellan block av nära allierade till USA och Kina minskade 2022 och 2023 i förhållande till handeln inom dessa block, var dessa minskningar mindre och fortsatte inte 2024.
USA och Kina har minskat sina andelar av handel med varandra, men inte tillräckligt för att utgöra en meningsfull ”frikoppling.” Direkt handel mellan USA och Kina har fallit från 3,5% av världshandeln 2016 till 2,6% under de första nio månaderna av 2024. USA importerar dock fortfarande en lika stor andel av sina importvaror från Kina som resten av världen gör. Dessutom finns det bevis som tyder på att USA:s import från Kina är underrapporterad. Dessutom tyder data som även beaktar kinesiska insatser i varor som USA importerar från andra länder på att det inte finns någon meningsfull minskning av USA:s beroende av varor tillverkade i Kina.
DHL Trade Atlas 2025:
DHL Trade Atlas 2025 innehåller en mängd faktabaserade insikter och analyser om global handel och dess framtidsutsikter. Det är en uppdaterad resurs för företagsledare, politiker, utbildare, studenter, media och den intresserade allmänheten.
Den inkluderar koncisa en-sidiga profiler som sammanfattar handelsmönstren för nästan 200 länder och territorier som omfattar över 99% av världshandeln, BNP och befolkning. Det kostnadsfria interaktiva innehållet som finns tillgängligt på dhl.com/tradeatlas är en ny funktion i rapporten.
Webbplatsen gör det möjligt för användare att anpassa analyser och utforska handelstrender efter specifika länder, regioner och varukategorier. Dessutom erbjuder den smidiga alternativ för nedladdning av data och bilder. Rapporten beställdes av DHL och författades av Steven A. Altman och Caroline R. Bastian vid New York University Stern School of Business. Den slutfördes i februari 2025 med data och prognosuppdateringar fram till januari 2025.