Den österrikiska barncykeltillverkaren woom har upplevt en imponerande tillväxt i Norden under 2024. Försäljningen direkt till konsument (D2C) har ökat med hela 72 %, samtidigt som företaget gjort betydande framsteg inom B2B-segmentet. Med denna starka utveckling är woom väl rustat för att fortsätta sin expansion på den svenska så väl som på den nordiska marknaden.
I Sverige ökade wooms cykelförsäljning 2024 med 33 % online och 15 % inom B2B jämfört med året innan. Denna tillväxt drivs av stärkta distributionsavtal och en växande varumärkeskännedom, vilket ytterligare befäster wooms position på marknaden.
Stora förväntningar för 2025
Efter ett rekordår 2024 visar woom inga tecken på att sakta ner. Under 2025 är ambitionerna högre än någonsin, och företaget har stora planer för att ytterligare stärka sin framgång på den svenska marknaden.
För Nicolas Christen, Senior Marketing & Sales Manager Opportunity Markets Europe på woom, ligger fokus på att bibehålla tillväxttakten:
– Vi är mycket nöjda med våra framsteg, men vi fortsätter fokuserat på att stärka vår varumärkeskännedom och marknadsandel. Under 2025 höjer vi ribban ytterligare och fortsätter att investera kraftigt i Sverige. Vår tillväxt drivs av starka partnerskap och riktade PR-, marknadsförings- och försäljningsinitiativ, och vi ser en stor potential för att accelerera ännu mer.
Cyklar som sprider glädje
woom-cyklar har verkligen blivit en favorit bland nordiska familjer. Enligt Morten Selnæs på Response Nordic AS, wooms distributör i Sverige, Norge och Finland, beror framgången inte bara på cyklarnas lätta och genomtänkta design, utan också på den glädje de skapar – både för barn och deras föräldrar.
– Intresset för woom-cyklar i Norden ökar markant och vi upplever en stark efterfrågan och tydlig tillväxt på den nordiska marknaden. Vi tror att 2025 blir ett riktigt genombrottsår för woom i Norden. Vi har turen att när en familj skaffar en woom-cykel sprider sig entusiasmen snabbt till grannar, vänner och lokalsamhället. För många barn blir cykeln en naturlig del av vardagen – det handlar inte bara om att ta sig från A till B, utan om att ge dem en riktigt bra start som cyklister, säger Morten Selnæs.
Den åttonde generationen av woom-cykeln
Nyligen lanserade företaget den åttonde generationen av den ikoniska woom-cykeln, woom GO. Med ett antal smarta uppdateringar som förbättrar komfort och säkerhet är den nya modellen designad för att ge barn mellan 18 månader och 8 år en ännu bättre cykelupplevelse. Företaget lanserade även den nya READY-barnhjälmen. De nya produkterna finns i en rad nya och harmonierande färger som genom Mix & Match-strategin ger oändligt med färgkombinationer.