Nyheter

IVECO:s samarbete med Stellantis ökar konkurrenskraften och försäljningsvolymen på de nordiska marknaderna

Hedin Nordic Truck ser stora tillväxtmöjligheter i det nya samarbetet som utökar sortimentet med två nya elektriska transportbilar och därmed öppnar dörrar till nya kundsegment.

IVECO har annonserat ett strategiskt samarbete med Stellantis Pro One. Avtalet innebär att fordonstillverkaren utökar sitt sortiment med två nya elektriska transportbilar som kommer att få en tillåten totalvikt på 2,8 till 3,1 ton samt 3,5 till 4,25 ton.

I Norden är Hedin Nordic Truck distributören som hanterar försäljning, marknadsföring och service, och bolaget ser redan nu stora konkurrensfördelar för IVECO i det nya samarbetet:

– Det är den mest betydelsefulla produktnyheten för IVECO på ett decennium och den öppnar helt nya möjligheter för oss. Vi kan nu erbjuda ett mycket bredare produktsortiment, vilket ger oss tillgång till nya kundgrupper, säger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing på Hedin Nordic Truck.

Namnen på de nya modellerna har ännu inte offentliggjorts, men de förväntas lanseras under mitten av 2026. Stellantis Pro One kommer att ansvara för produktionen av transportbilarna vid företagets fabriker i Italien, Polen och Frankrike, varefter de distribueras av IVECO.

Kan serva fordonsflottor med behov i alla viktklasser

Traditionellt har IVECO varit mest känt för den robusta Daily-serien, som med sitt kraftiga lastbilschassi i praktiken är en liten lastbil med unik kapacitet upp till 7,5 ton i sin klass. Men vissa kunder har vare sig behov av Dailys egenskaper eller mindre transportbilar. Därför kommer de kommande modellerna från samarbetet med Stellantis att ge Hedin Nordic Truck stärkta möjligheter att erbjuda kompletta lösningar till större kunder med behov av fordon i alla viktklasser:

– Tidigare kunde vi inte erbjuda alternativ till Dailyn. Nu kommer vi att täcka hela spannet från små transportbilar till tunga lastbilar. Därför är det min klara förväntan att IVECO blir ett ännu mer attraktivt val för både den mindre hantverkaren och storkunder med behov av fordon i många olika storlekar, säger Kåre Neergaard.

En central marknadsfördel för IVECO i segmentet för lätta transportbilar är att företagets service- och återförsäljarnätverk är helt fokuserat på behoven hos yrkeskunder:

– Vårt upplägg för försäljning och service är skräddarsytt för näringslivets behov. Därför kan vi erbjuda en bättre och mer specialiserad service än många av konkurrenterna inom segmentet för lätta transportbilar, där försäljningen ofta sköts av traditionella bilhandlare, avslutar Kåre Neergaard.

Hedin Nordic Truck förväntar sig att samarbetet med Stellantis kommer att stärka företagets marknadsposition i Norden avsevärt genom ökad volym och en stabil grund för framtida tillväxt på de nordiska marknaderna.