En ny rapport visar att bristande framkomlighet för turistbussar i Göteborg drabbar staden hårt. Närmare 100 miljoner kronor om året går förlorat på grund av förseningar, ökade kostnader och uteblivna intäkter för näringslivet. Dessutom kan Göteborg som turist- och evenemangsstad på sikt hotas.
Beställningstrafik med buss, ofta kallad turistbuss, spelar en central roll i Göteborgs besöksnäring. Cirka 1,8 miljoner resenärer per år färdas med denna trafik till eller inom staden, vilket genererar en direkt omsättning på cirka 250 miljoner kronor. Men samtidigt pekar en ny rapport, framtagen av EY på uppdrag av Sveriges Bussföretag, på att staden årligen förlorar uppemot 100 miljoner kronor till följd av bristande framkomlighet.
– Göteborg har en fantastisk position som evenemangs- och besöksstad, men vi ser tydligt att bristande framkomlighet för turistbussar drabbar hela besöksnäringen. Det här är inte en marginell fråga, utan handlar om Göteborgs attraktionskraft, konkurrenskraft och framtida tillväxt, säger Anna Grönlund, Branschchef på Sveriges Bussföretag.
Förlusterna omfattar tidsvärdeförluster för resenärer, merkostnader för bussbolagen och minskad konsumtion i stadens näringsliv, när besökare fastnar i trafiken eller inte kan ta sig till sina resmål på ett smidigt sätt. Problemen handlar om omvägar, förseningar, brist på angöringsytor och parkeringsplatser. Värst är problematiken i centrala Göteborg.
– Att förbättra framkomligheten skulle gynna alla trafikanter i Göteborg men vi kan nu också visa på att den samhällsekonomiska förlusten för den dåliga framkomligheten är väldigt stor. 100 miljoner kronor årligen är inga småpengar att gå miste om för staden, säger Christer Pettersson, vd på BivAB och regional representant för Sveriges Bussföretag avdelning Västra Sverige.
Rapporten lyfter åtta konkreta åtgärdsförslag. Bland annat efterfrågas fler bussparkeringar, säkra på- och avstigningsplatser, bättre tillgång till kollektivtrafikfält och minskad biltrafik kring besöksmål. Även förbättrad trafik- och parkeringsinformation samt tidig involvering av bussbranschen i stadsplanering, föreslås.
Bild: Pasi Mämmelä