På Bauma 2025 fortsätter Scania att driva omställningen mot en mer hållbar framtid för byggbranschen och gruvsektorn. Företaget presenterar nya batterielektriska, hybrida och biogasdrivna lösningar tillsammans med ett brett utbud av bränsleeffektiva industrimotorer, robusta lastbilar och integrerade digitala tjänster.
Introduktion av Scanias nya hybrida och elektriska lösningar för framdrivning inom industriella segment, exempelvis gruv-, bygg- och anläggningssektorn.
Nollutsläpp med batterielektriska Scania BEV XT – en hållbar, flexibel och effektiv tippbil anpassad för de tuffaste miljökraven.
Biogasdriven CBG tippbil – stark och effektiv, med längre räckvidd och lägre CO₂-utsläpp.
Upplev Scania på Bauma 2025 (7–13 april) i Hall B4, monter 120.
Scania kommer till Bauma 2025 med sitt hittills mest omfattande erbjudande – en kombination av kraft, effektivitet och hållbarhet som matchar bygg- och gruvbranschernas utmaningar.
Besökarna i Scanias monter får en inblick i lösningar som driver hållbarhetsomställningen utan att kompromissa när det gäller kraft och effektivitet. Scania visar upp ett brett utbud av batterielektriska drivlinor, biogaslösningar och förbränningsmotorer (ICE), vilket ger kunderna flexibilitet att välja det alternativ som passar deras verksamhet bäst.
Bland höjdpunkterna finns Scania BEV XT Tipper med tandemboogie, en batterielektrisk tippbil framtagen som svar på byggbranschens utsläppsutmaningar. Den är byggd för att kombinera maximal dragkraft med hög prestanda och hållbarhet.
– Scania kan nu erbjuda de verktyg som krävs för att lösa materialtransporter utan utsläpp, säger Stefano Fedel, Head of Sales and Marketing på Scania.
– Allt fler upphandlingar inom infrastruktur och byggprojekt ställer krav på, eller erbjuder incitament för, nollutsläppsfordon. Redan i dag har många europeiska städer nollutsläppszoner, och antalet växer.
Scanias elektriska och hybrida kraftgenereringssystem spelar också en viktig roll i bygg- och gruvbranschernas omställning. På Bauma introducerar Scania en ny elmotor och ett nytt batteripack. Detta egenutvecklade system kombineras med en central styrenhet, växelriktare och batterier tillsammans med en förbränningsmotor för parallell hybriddrift. Den låga ljudnivån under eldrift gör systemet lämpligt för stadsmiljöer och ger operatören en bättre arbetsmiljö, samtidigt som hybridläget möjliggör extra kraft och räckvidd vid behov.
Fördelarna med parallella motorer och ett batteripack speglar Scanias fokus på lösningar med lägre klimatpåverkan, som hybridteknik, alternativa bränslen och bränsleeffektiva förbränningsmotorer. Scania kommer att presentera fler exempel på detta under Bauma.
Bland annat visas driftsäkra och bränsleeffektiva kraftgenereringssystem för krävande miljöer, en CBG tippbil som drivs av komprimerad biogas med längre räckvidd och lägre CO₂-utsläpp, samt ett tungdragande 8×4/4-trailerekipage med den legendariska V8-motorn, som kan köras på HVO. Scania visar också upp integrerade digitala tjänster för säkerhet, fleet management och förebyggande underhåll – allt för att maximera effektivitet och drifttid.
– Scania driver hållbarhetsomställningen med kraftfulla, effektiva och koldioxidsnåla lösningar. De är utformade för att klara de mest krävande bygg- och gruvuppdragen, både nu och i framtiden, säger Stefano Fedel.
– Vi har förståelse för våra kunders behov av flexibilitet och skräddarsydda lösningar beroende på typ av applikation. Oavsett om det handlar om förbränningsmotorer, biogas eller batterielektrisk teknik ska de inte behöva kompromissa med robusthet, tillgänglighet eller total driftseffektivitet.
– När industrisegmentet går igenom en period av snabba omställningar finns Scania där för att stötta kunderna med rätt verktyg för att möta utmaningarna och lyckas.