Text: Lars-Olof Tandberg
Volvo Construction Equipment presenterade sin första batterielektriska dumper på Bauma i dag. När Volvo CE:s vd Melker Jernberg tryckte på knappen föll skynket och avslöjade en Volvo A30 dumper som försetts med eldrift men i övrigt är samma maskin som sin dieseldrivna motsvarighet.
– Vi har tagit en A30 och lyft ut dieselmotorn och ersatt den med två elmotorer, en reduktionsväxel och batterier. I övrigt är det samma maskin som dieselvarianten. Ambitionen har varit att elvarianten och dieselvarienaten ska vara så lika som möjligt. Att ha samma delar och konstruktion förenklar såväl produktionen som service och reservdelshanteringen, sa Malin Fröberg som är chief project manager för utvecklingen av de nya eldrivna dumprarna.
Energiåtervinning
Den batterielektriska lösningen finns till att börja med på två av Volvos dumpermodeller – A30 och A40. Arbetstid på en laddning är cirka 4,5 timme.
– Eldumprarna har en lösning för energiåtervinning som innebär att när den körs lastad i nedförsbacke laddas batterierna. Beroende på hur mycket nedförskörning det är så förlängs körtiden innan maskinen behöver laddas.
Batterierna laddas till fullt på cirka en timme med en laddare på 350 kilowatt.
– Vi rekommenderar att man använder en fast laddlösning på minst 350 kilowatt.
Likvärdig kapacitet
Målet under utvecklingsarbetet har varit att eldumprarna ska ha samma kapacitet som de dieseldrivna motsvarigheterna.
– Vi ville inte ha några kompromisser, det ska vara samma topphastighet och förarna som tidigare kört dieseldrivet ska känna igen sig när de sätter sig i en elmaskin, sa Malin Fröberg.
Hon berättade att Volvo CE erbjuder kunder som köper de nya eldumprarna hjälp att planera för hur de används på bästa sätt.
– Med GPS i kundernas existerande maskiner kan vi få information om hastighet, cykeltider med mera. Med hjälp av det analyserar vi hur kunden arbetar för att sedan planera hur elmaskinerna ska köra effektivast, hur många maskiner som behövs och var laddstationer ska placeras. Det är viktigt så att maskinerna inte behöver åka onödigt långt för att ladda, vilket skulle dra onödig energi.
De nya batterielektriska A30 och A40 kommer att levereras i ett begränsat antal till utvalda kunder under 2026. Någon gång 2028 kommer de nya eldumprarna att finnas tillgängliga på alla Volvo CE:s marknader.
På bilden: Volvo CE:s vd Melker Jernberg premiärvisade Volvos första batterielektriska dumper på Bauma i dag
Bild: Lars-Olof Tandberg