Pontarius – samhällsbyggnadskonsulten som integrerar affärsutveckling, juridik, finans, miljö, management och teknologi har fått uppdraget att besiktiga DB Schenkers terminaler och ta fram en underhållsplan. Besiktningen som görs okulärt har tidigare gjorts till fots. Pontarius använder istället drönare för att göra besiktningen. På så sätt spar de tid och förser DB Schenker med en väldigt detaljerad bild av kvalitén på terminalerna och deras respektive underhållsbehov.
Pontarius har fått i uppdrag att besiktiga DB Schenkers terminaler i Sverige. Besiktningen av beläggningsytorna, sker okulärt och med hjälp av s.k. PCI (Pavement Condition Index) bestäms och graderas asfaltytans kondition. Genom att beakta miljö, laster, etc. kan nedbrytningskurvan beräknas samt tidpunkt och åtgärd för underhåll och reparation, vilket är avgörande för att minimera kostnaderna för underhållsarbetet. Rekommendationer för detta presenterar Pontarius sedan tillsammans med budget i rapporter enligt uppdragsgivarens önskemål.
– Det är väldigt roligt att få detta uppdrag. Det visar att vi tänkt rätt, säger Filip Birkeland, konsult på Pontarius. Vi har sett ett behov av att utmana branschen med en enklare lösning för denna typ av besiktningar och som dessutom kan producera ett resultat som är mer användarvänligt. Drönarens snabbhet och flexibilitet tillsammans med den digitala plattform vi använder har givit oss denna lösning. Vi har utfört besiktningar med hjälp av drönare i snart 5 år och har gjort det både i hamnar och på flygfält. Det har varit så framgångsrikt att flygplatserna idag står på kö för att göra detta.
Pontarius uppdrag, som inleddes i december, omfattar DB Schenkers terminaler runt om i landet från Luleå till Malmö. Tack vare användandet av drönare i arbetet har Pontarius kunnat minska arbetstiden i fält kraftigt. I stället för att som tidigare lägga ner två dagars arbete i fält kan arbetet nu göras både snabbare och framför allt med högre kvalitet.
De högupplösta 3D-modeller som drönaren levererar ger kunden ett robust underlag med större mervärde där olika områden kodas beroende på den status och vilket behov av underhåll de har. Det ger kunden ett överskådligt beslutsunderlag och gör det enkelt att granska terminalerna digitalt. Från skrivbordet kan kunden zooma in på exempelvis sprickor och potthål i asfalten, vilket underlättar beslutsfattandet och prioriteringen av underhållsinsatser. En lösning som uppskattas av kunden.
– Jag tycker mitt arbete är vansinnigt roligt, säger Filip Birkeland. Kombinationen asfalt och drönare är väldigt kul. När kunderna dessutom är väldigt nöjda och intresset från andra kunder dessutom är stort så blir man lite rockstjärna när det gäller asfalt.