Ungefär 90 procent av allt frukt och grönt som äts i Sverige kommer via Helsingborg och Nordens största hamn för frukt och grönt. Nu väljer rederiet OPDR att komma tillbaka till Helsingborg med en direktservice från Marocko.

Det är främst den intensiva citrussäsongen som ligger bakom den nya affären. OPDR är en kortsjöspecialist som ingår i den franska koncernen CMA CGM. Rederiet anlöpte Helsingborg förra året med samma typ av last och hade då ett liknande upplägg som innebär direktservice från Marocko till Helsingborg på sex dagar. Efter Helsingborg går fartyget vidare till St. Petersburg. OPDR räknar med att göra fyra anlöp i Helsingborg under november och december.

ab helshamn

– Vi letar kontinuerligt efter nya och lovande marknader inom Europa, där Skandinavien och speciellt Sverige, erbjuder stor potential för vår reefer-verksamhet. Med Helsingborgs Hamn har vi återigen hittat en mycket bra affärspartner som uppfyller våra krav, säger Erik Eskling Hansén, ansvarig för Reefer Sales hos CMA CGM.

Oftast är flödet av frukt och grönt jämnt fördelat över året, med undantag för citrusimporten som sker fokuserat mellan november och mars månad. Totalt tar Helsingborg emot runt 40 000 ton citrusfrukter under perioden och frukten kommer från flera olika länder, däribland Marocko, Dominikanska Republiken och Spanien.

– Vi ser fram mot att åter välkomna OPDR, en aktör inom CMA CGM-gruppen som nu erbjuder en direktservice från Marocko till Helsingborg under fruktsäsongen. Nu hanterar vi fyra anlöp och eventuellt kan det bli fler under våren, säger Nicklas Romell försäljnings- och marknadschef i Helsingborgs Hamn.

Många av de varor som anländer Helsingborgs Hamn kräver stor tillgång till kylmöjligheter. Trycket på just kylcontainrar är högt och har under de senaste åren blivit ännu högre. Idag finns 400 eluttag (s.k. reeferuttag) för kylcontainrar i Helsingborgs Hamn, vilket är flest av alla hamnar i hela Sverige. Att erbjuda många uttag underlättar logistiken och placeringen när det är säsong för en fruktsort och det är därmed en konkurrensfördel för hamnen.

Redaktionen